Kaikki alkoi siitä, kun Reetan lapasia tehdessäni mietin kuinka ikävää on tehdä ne peukalot. Ja olen kuullut kerrottavan, että joillakin pyörisi kotonaan peräti peukalottomia lapasia!! Pitääkö paikkansa?
Ei hätää! Ne ovat nyt historiaa.

Seuraavassa kuvasarja siitä kuinka minä tein.
                                   263510.jpg
Ensin laitoin Reetan päiväunille. Sitten ryntäsin lankavarastolleni. Olin kuullut toiveita vaaleanpunaisista lapasista. Jotenkin se väri tökkii, joten ensin kaapista hyppäsi ulos valkoinen Palma. Kelpaa. Sitten löytyi jokin nimetön vaaleanpunainen puuvillalanka, okei, kelpaa sekin.
Ja sopivasti esillä oli myös ainoat bambupuikot, jotka omistan. Siis sukkapuikot.
Kaapilta syöksyin sohvalle. Loin 24 s ja päästelin 1o, 1n -resoria tarpeeksi. Lapasiin pätee sama kuin sukkiin. Varsi ei saa olla liian lyhyt!
Sitten lisäsin joka puikolle yhden silmukan = 7 s puikolla. Neuloin sileää peukalon kohtaan asti.
Tässä vaiheessa palasin kaapille takaisin. Äkkiä jostain keskeneräisestä sukasta pari puikkoa lisää. Otin siis tässä vaiheessa lapasen ensimmäiseltä puikolta kolme silmukkaa toiselle puikolle, loin lisäksi 2*3 s niille alumiinipuikoille. Ja neuloin sileää kunnes peukalo lähes katosi, sitten päättelin (tietysti.. )
                    263511.jpg
Siis ihan simppeli juttu!
                      263512.jpg
Kun peukalo oli valmis, poimin peukalon juuresta ne lisäämäni 6s ja kaventelin seuraavilla kerroksilla pois. 1s / krs.
Tässä vaiheessa puhelin soi. Hammaslääkäristä, päivää, olisi peruutusaika, pääsetkö heti?
Käääääääääk!! Pääsinhän minä. Reeta heräsi sopivasti ja mummakin sattui olemaan kotona. Reeta mummalle ja minä rääkättäväksi.
Nyt tuo keskeneräinen lapanen odottaa että pääsen sen kimppuun taas. Johan se olisi valmis, jos en olisi sännännyt tähän koneelle heti reissusta tultuani :D

Ja arvatkaas mitä?!?!?
Näistä piti tulla kokoa Riitu. Mutta kuten näette, lapaset sopivat mainiosti minulle..